Vem får synas i konsten?

Vem får synas i konsten?

Trots att Kultursverige är stort är utrymmet för muslimska, kvinnliga konstnärer försvinnande litet. Evenemanget ”Att avbilda eller avbildas” är ett steg på vägen mot förändring.

De identifierar sig alla som kvinnor, muslimer och konstnärer, men deras konstnärskap tar sig olika uttryck. Allt ifrån tårtkonst till fotografi visas i Mångkulturellt centrum i Fittja när ”Att avbilda eller avbildas” äger rum nu på söndag.

– Vi valde att jobba med ett brett konstbegrepp, och lämnade det hela ganska öppet. Vi ville ha just muslimska, kvinnliga konstnärer som deltagare, sen har det varit upp till var och en att identifiera sig med de begreppen, säger Mona Nechma, verksamhetsutvecklare på Ibn Rushd Studieförbund.

Konsthändelsen är ett samarbete mellan Ibn Rushds GSU-distrikt och Mångkulturellt centrum. Mona Nechma, som bland annat jobbar med kulturfrågor på förbundskansliet, beskriver Kultursverige som oerhört segregerat.

– Det är svårt att komma in över huvud taget, och som muslimsk kvinna är det ännu svårare. Utrymmet för muslimska, kvinnliga konstnärer är väldigt begränsat. Därför vill vi vara med och skapa ett sådant utrymme, säger hon.

Ett tiotal konstnärer kommer att finnas representerade på söndag. Några av verken kan ses på plats, andra visas som delar av ett bildspel samt live i form av en poesiuppläsning.

En viktig del av det hela är ett panelsamtal mellan fem av de deltagande konstnärerna: skådespelaren och tårtkonstnären Shama Vafaipour, skådespelaren och poeten Sarah Ameziane, bildkonstnären och Revolution Poetry-grundaren Nachla Libre, den digitala bildkonstnären Hadil Mohamed och hennakonstnären Linda Nidae Ben Khalaf.

Rubriken, ”Att avbilda eller avbildas”, ringar in en problematik kring hur muslimska kvinnor ofta porträtteras i konstnärliga framställningar: som förtryckta eller passiva.

– Vem får porträttera mig, och vem har tolkningsföreträde? Det är bland annat det som panelen ska diskutera, men också representationen i Kultursverige och identitetsfrågor i förhållande till det, säger Mona Nechma.

Mångkulturellt centrum ligger på Värdshusvägen 7 i Fittja. Utställningen och samtalen pågår mellan klockan 11 och 13.30 och det bjuds på en lättare lunch. Förhoppningen från Ibn Rushds sida är att evenemanget ska kunna följas av fler i samma anda.

– Jag hoppas att det här inte ska bli en engångsgrej, utan något återkommande som också kan göras på andra ställen än i Stockholm, säger Mona Nechma.

Text: Hanna Svensson
På bilden: Digital bildkonst av Hadil Mohamed, porträtt av Nachla Libre och tårtkonst av Shama Vafaipour.

Andra artiklar

Ledare: Konspirationsteorier göder hatet

Som muslimer i Europa har vi vid det här laget lärt oss den hårda vägen hur rasistiska nidbilder och konspirationsteorier spelar en avgörande roll för att legitimera hatet som vi

Sommarläger – Med Palestina i fokus

Är du mellan 16-26 år och vill lära dig mer om Palestinas historia och kultur? Lyssna på föredrag om situationen i dag och diskutera med andra vad vi kan göra

Att mäta etnisk bakgrund och religionstillhörighet för att kartlägga och motverka diskriminering av svenska muslimer och afrosvenskar

Måndagen den 17 oktober kl. 18.00-20:00 arrangerar Team Jämlikhetsdata, Ibn Rushd Studieförbund och Sveriges Unga Muslimer ett samtal om hur jämlikhetsdata kan användas i kampen mot islamofobi och afrofobi. Ett